Viktig informasjon
Flyg & bagage
Flybilletter må brukes i henhold til den bestillingen som er gjort. Den reisende kan altså ikke kun bruke utreise eller returbillett når både tur og retur er bestilt. Brukes ikke billetten fra start, kanselleres automatisk resten av reisen (f.eks. hjemreisen). Den reisende er selv ansvarlig for de ekstra kostnader som kan oppstå om reisen ikke benyttes i sin helhet (f.eks. utgifter til nye flybilletter tur og retur).
Det er viktig at du merker bagasjen din. Bagasjetagger fås ved innsjekkingsskranken. På alle charterfly koster det ekstra å ta med et par ski tur/retur. Dette må forhåndsbestilles og betales til oss innen avreise, fordi det er begrenset med plass til skifrakt. Det er bare tillatt med ett par ski i hver pose. Alle flyselskapene har egne og av og til forskjellige regler for bagasjevekt. Hva som gjelder for akkurat din flyreise finner du på bestillingsbekreftelsen din.
Hvis bagasjen din kommer på avveie eller skades ved flytransporten, må du straks avgi en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flyplassen. Pass på å få originalen av rapporten, fordi denne kreves som bilag ved evt. erstatning, i følge flyselskapets regler.
Priser & rabatter
Prisene styres av tilbud og etterspørsel og kan dermed bli justert. Den reelle og endelige prisen er den som fremkommer på din bekreftelse.
Rabatter, tilbud og kampanjer kan ikke kombineres med mindre det er uttrykkelig angitt.
Prisen på reisen din er garantert når påmeldingsavgiften er betalt. Ingen valuta- eller drivstofftillegg. Gjelder ikke nye eller forhøyede skatter eller andre statlige avgifter. Se Alminnelige reisevilkår.
Heiskort & snøgaranti
Vi tilbyr deg å bestille heiskortet når du bestiller reisen. På reisemålet kvitterer du ut kortet fra din reiseleder. Dersom du har bestilt Alp Inclusive®, er heiskortet inkludert i prisen. På enkelte destinasjoner (f.eks. Cervinia) er det et lokalt heiskort som er inkludert i Alpe Inclusive®. Utvidet heiskort kan kjøpes på stedet mot et pristillegg. Dersom skisystemet eller deler av skisystemet er stengt som følge av dårlige værforhold, eller dersom du ikke kan benytte heiskortet ditt på grunn av skade eller sykdom, utbetales det ingen erstatning fra STS Alpereiser.
Du som kjøper heiskort i forveien må, på de fleste reisemålene, betale et depositium for keycard på 2–5 €. Dette faktureres på forhånd men refunderes på en del steder når du leverer tilbake ditt keycard til heiskortkassene.
Samtlige av våre reismål er meget snøsikre. Vi garanterer at du skal få stå på ski i din vinterferie. STS Alpereiser står for evt. transport til nærmeste åpne skiområde. Evt. kostnader for ekstra heiskort inngår ikke. Garantien gjelder for de som reiser på ukebasis. Snøgarantien gjelder ikke dersom heiser stenges på grunn av vind, snøfall, tekniske problemer eller ved force majeure.
Overnatting
I et flersengsrom er det senger av ulik standard. Ofte har et flersengsrom (foruten to ordinære senger) en sammenleggbar seng, sovesofa eller liknende.
Vi kan ikke garantere at rommene/leilighetene ligger inntil hverandre.
På de fleste skistedene er det nå en turistskatt som hver gjest må betale for sitt besøk. Vennligst vær oppmerksom på at denne alltid er tatt med i STS Alpereisers priser og skal ikke betales av den enkelte gjest på stedet.
Bestilling av leilighet
Ved ankomst vil utleieren (formidleren) kreve et depositum for leiligheten. Det er en sikkerhet for at leiligheten og dens inventar (møbler, sengetøy, tepper, dusjforheng, armaturer, alle slags kjøkkenutstyr, kopper og kar etc.) er i like god stand ved avreisen som ved ankomsten. Depositumet skal betales kontant eller med kredittkort og skal betales tilbake etter at utleier har besiktiget leiligheten ved utsjekk, hvis alt er i orden. Evt. skadet eller forsvunnet inventar må erstattes. Evt. skader i leiligheten må betales. Hvis det ved innsjekkingen viser seg at noe i leiligheten mangler eller er i stykker, har du som gjest plikt til å informere STS Alpereiser eller utleieren innen 48 timer om dette.
Den skal skje fullt ut eller med avdrag for defekter og/eller feil på inventar. Tilbakebetaling skjer ved at et kontantbeløp tilbakeføres til en angitt bankkonto i hjemlandet eller ved at et beløp som er avsatt på et kredittkort annuleres. Hvilken form for betaling som gjelder for det alternativet som er bestilt, fremgår av reisebeviset. Der er også beløpet for depositumet angitt samt hvordan tilbakebetalingen av dette skal skje.
Finnes alltid (der ikke annet er angitt) i leiligheten ved ankomst. I de fleste tilfeller må man selv re opp sin seng ved ankomst.
Rengjøring av leiligheten ved avreise er inkludert i reisens pris, men den omfatter ikke kjøkkenkroken/kjøkkenet. Dette har gjesten selv ansvar for å rengjøre.
Annen informasjon
En del gjester har ønsker om f.eks. få bo i en særskilt etasje eller et bestemt rom. Vi mottar gjerne slike ønsker og vil gjøre vårt for å innfri dem, slik at din reise kan bli så god som mulig. Men husk at et ønske ikke må forveksles med et krav eller løfte. Vi kan derfor ikke garantere at du får dine ønsker oppfylt.
STS Alpereiser har ikke ansvar for gjenglemte eller savnede eiendeler på flyet, transferbussen eller overnattingsstedet. Men vi bidrar gjerne med kontakter for å hjelpe deg med å finne det du savner.
Noen bilder i brosjyren/nettsiden er av fototekniske årsaker tatt med vidvinkelobjektiv. Dette kan iblant medføre at hotell, rom og bassenger ser større ut enn i virkeligheten. Siden rom og leiligheter dessuten kan være ulike i samme hotell, må interiørbildene ses som typeeksempler.