Vanlige spørsmål & svar
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Lurer du på noe før reisen din? Her har vi samlet vanlige spørsmål og svar om bestilling, betaling, flyreisen og reisemålet.
Finner du ikke svaret på spørsmålene, er du velkommen til å kontakte oss på e-post til info@alpereiser.no eller å ringe 21 31 49 00.
Bestilling & betaling
Påmeldingsavgiften skal betales innen 5 dager fra bestilling. Vil du komplettere bestillingen med en avbestillingsforsikring, skal dette gjøres før du betaler påmeldingsavgiften. Betales ikke påmeldingsavgiften i tide, vil reisen avbestilles. Fullstendig betaling av reisen skal være STS Alpereiser i hende senest 40 dager før avreise. Informasjon om fullstendig betaling får du sammen med reisebekreftelsen ved betalt påmeldingsavgift. Reiser som bestilles innen 40 dager før avreise, skal betales omgående.
Via Min reise kan du enkelt og smidig betale din reise med kort. Du kan også betale i din nettbank. Betaler du reisen din i nettbanken er det viktig at du oppgir KID-nummeret som finnes på bestillingsbekreftelsen din.
Du kan delbetale reisen din, så lenge den fullstendige betalingen er STS Alpereiser i hende senest 40 dager før avreise. Påmeldingsavgiften kan ikke delbetales.
Vil du betale påmeldingsavgiften med ulike kort, kan du kontakte oss ved å ringe 21 31 49 00.
Bestillingsbekreftelsen sendes til deg på e-post når bestillingen er fullført. Bekreftelsen er gyldig som reisebevis først når reisen er fullstendig betalt.
Om du må avbestille reisen din, skal hovedbestilleren sende inn en skriftlig avbestilling via e-post til info@alpereiser.no. I e-posten skal bestillingsnummeret, samt navn på den/de personene som skal avbestilles fremkomme.
Ved avbestilling gjelder de allmenne avbestillingsvilkårene. Skjer avbestillingen tidligere enn 40 dager før avreise skal den reisende betale påmeldingsavgiften (samt prisen for evt avbestillingsforsikringen) som avbestillingsavgift. Skjer avbestillingen 40-31 dager før avreise skal den reisende betale 40% av reisens pris. Skjer avbestillingen 30-15 dager før avreise, skal den reisende betale 60% av reisens pris og skjer avbestillingen 14-0 dager før avreise skal den reisende betale hele reisens pris.
Har du tegnet en avbestillingsforsikring henvender du deg til Europeiske ERV.
Om du blir syk og ikke kan reise, skal hovedbestilleren sende inn en skriftlig avbestilling via e-post til info@alpereiser.no. I e-posten skal bestillingsnummeret samt navn på den/de personer som skal avbestilles komme frem. Ved avbestilling gjelder de allmenne avbestillingsbetingelsene. Har du tegnet en avbestillingsforsikring, henvender du deg til Europeiske ERV Reiseforsikring.
Vi anbefaler deg å legge til en avbestillingsforsikring på reisen din. Du får da alle pengene tilbake (med unntak av forsikringens kostnad) om du eller en slektning blir syk. Sykdommen må kunne styrkes med en gyldig legeerklæring som skal sendes inn ved avbestillingen. Avbestillingsforsikring leveres av til Europeiske ERV Reiseforsikring og må bestilles samtidig som reisen.
Hovedbestilleren har ansvar for å kontrollere at alle opplysninger er korrekte samt at alle navn er riktig stavet og stemmer overens med de reisendes id-handlinger. Kun fornavn og etternavn er nødvendig.
Eventuelle feilstavinger må påpekes så snart de er oppdaget, ellers har STS Alpereiser rett til å ta ut en administrativ avgift for å gjennomføre navneendringen. Avgiften er 250,- for charterfly. For rutefly samsvarer avgiften med flyselskapets egen administrative avgift.
For å endre et feilstavet navn, kontakter du oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
Ja, den reisende kan overlate bestillingsavtalen til noen som oppfyller alle betingelser for å delta på reisen. Ved overlatelse tilkommer en kostnad på 500,- per person, samt eventuelle kostnader fra tredje part som ruteflyselskap eller hoteller.
For å endre et feilstavet navn, kontakter du oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
Ja, barn/ungdommer som er under 18 år kan reise alene med oss om en verge godkjenner reiseavtalen. Godkjenningen må erklæres skriftlig.
Skriv ut erklæringen og fyll ut alle opplysninger. Du kan siden fotografere eller skanne og e-poste erklæringen til info@alpereiser.no, eller sende erklæringen via post til STS Alpereisers hovedkontor; Geijersgatan 1B, 411 34 Gøteborg.
Flyreisen
Bestillingsbekreftelsen fungerer som flybillett. Bestillingsbekreftelsen din sendes til deg via e-post når bestillingen er fullført.
Du finner informasjon om flyreisen din i bestillingsbekreftelsen som sendes til deg på e-post når bestillingen er fullført. I bekreftelsen finner du informasjon om flytider, flynummer, innsjekking, bagasjevekt og skileie m.m.
Merk at flytidene er foreløpige og kan komme til å endres. Aktuell informasjon om din flyreise finner du via https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/.
Innsjekkingen åpner ca 2 timer før avreise og stenger 1 time før avreise. Det er derfor viktig at du er på flyplassen i god tid. Vi anbefaler at du er på plass senest 2 timer før avreise. Pass på at du har med deg bestillingsbekreftelsen din, samt pass eller nasjonalt ID-kort.
På våre flyreiser med SAS kan du sjekke inn online fra 22 timer før avreise.
Når du reiser innenfor EU skal du alltid å ha med deg gyldig pass eller nasjonalt ID-kort. Dette er de eneste gyldige dokumentene som kan benyttes for å styrke din identitet og medborgerskap. Glem ikke å kontrollere at ID-dokumentene dine fortsatt er gyldige.
Tillatt bagasjevekt varierer mellom flyselskapene. Informasjon om hva som gjelder for akkurat din flyreise finner du på bestillingsbekreftelsen din. På alle våre flyreiser får du minst ta med deg 15 kg bagasje + 5 kg handbagasje tur og retur når du reiser på Economy Class. Merk at flyselskapene tar ekstra betalt hvis du overskrider tillatt maksvekt på bagasje og/eller skifrakt.
Vil du ha mer bagasjekvekt på flyreisen med SAS? Dette gjør du ved å logge inn på SAS hjemmeside med bestillingsnummer og avreisedato.
På våre flyvninger med SAS kan du oppgradere til Business Class (hvis det er plass). I prisen inngår ekstra bagasjevekt (20 kg innsjekket bagasje + 8 kg handbagasje), sitteplass langt frem i flyet samt mat og drikke på flyet.
Legg til Business Class på reisen din gjennom å logge inn på Min reise. Du kan også kontakte oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
Vil du ta med deg egne ski på turen må du forhåndsbestille skifrakt. I skifrakten inngår ett par ski, staver, støvler og en hjelm (på de fleste flyselskaper). Det er kun tillatt med ett par ski/skibag. Støvler og hjelm må pakkes i separat veske. Maksvekt for skiutstyret ditt er 12 kg.
Merk at antall skifrakt på flyet er begrenset. Skifrakten må derfor forhåndsbestilles og betales i god tid før avreise.
Legg til skifrakt på reisen din gjennom å logge inn på Min reise. Du kan også kontakte oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
På våre flyvninger med SAS kan du oppgradere til Business Class (hvis det er plass). I prisen inngår ekstra bagasjevekt (20 kg innsjekket bagasje + 8 kg handbagasje), sitteplass langt frem i flyet samt mat og drikke på flyet.
Legg til Business Class på reisen din gjennom å logge inn på Min reise. Du kan også kontakte oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
På våre flyvninger med SAS er det mulig å kjøpe til mat på flyet på forhånd. Til en gunstig pris har du et treretters måltid inkludert tur og retur.
Ønsker du spesialkost (vegetar, laktose- eller glutenfri kost) må du forhåndsbestille dette senest 10 dager før avreise. Kontakt oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
Ja, på våre flyreiser med SAS er det mulig å forhåndsbestille sitteplass. Dette gjør du ved å logge inn på SAS hjemmeside med bestillingsnummer og avreisedato.
Vi tilbyr bekvem transfer med buss tur og retur mellom flyplassen og ditt reisemål. Med transfer via oss kommer våre guider og busser til å møte deg på flyplassen og ta deg med direkte til reisemålet ditt.
Transfertidene mellom flyplassen og reisemålet varierer avhengig av hvor du skal reise. Hvilke transfertider som gjelder for reisemålet ditt, finner du under skireiser > det stedet du skal reise til.
Merk at transfer må bestilles før avreise for at vi skal kunne garantere plass på bussen! Legg til transfer på reisen din gjennom å logge inn på Min reise. Du kan også kontakte oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
Reisemålet
Ditt forhåndsbestilte heiskort deles ut av våre guider på transferbussen, alternativt fremme på reisemålet.
Nei. Heiskortet er personlig og kan ikke overlates til andre.
Du kan ikke legge til flere dager på heiskortet ditt via oss. Vil du ha flere dager på heiskortet ditt, kan du kjøpe et dagskort på stedet, eller via heisselskapets nettside.
På mange av våre steder begynner heiskortet å gjelde allerede ettermiddagen på ankomstdagen. Våre guider kommer til å informere deg om hva som gjelder for akkurat ditt sted på transferbussen, alternativt på plass på reisemålet.
Du får informasjon om din forhåndsbestilte skileie av våre guider på transferbussen, alternativt på plass på reisemålet. Guidene kommer til å informere om hvor skiutleie ligger, hvilke åpningstider som gjelder og annen nødvendig informasjon.
Vi kan kun garantere spesialkost på våre egne hoteller i Bad Gastein og Cervinia. For å bestille spesialkost kan du kontakte oss på e-post: info@alpereiser.no eller ved å ringe 21 31 49 00. På andre hoteller/restauranter kan vi ikke garantere at spesialkost vil være tilgjengelig, men vi kommer selvsagt til å notere dette i bestillingen.
Våre aktiviteter og utflukter er veldig populære blant gjestene våre, derfor anbefaler vi deg å bestille på forhånd via Min reise. Du kan også kontakte oss på e-post via info@alpereiser.no eller gjennom å ringe 21 31 49 00, så hjelper vi deg.
STS Alpereiser har ikke ansvar for gjenglemte eller mistede ting på flyet, transferbussen eller hotellet. Selvsagt kommer vi til å bistå med kontaktopplysninger for å forenkle søket.